مدرسه بهعنوان نماد آموزش و پرورش شامل نیروی انسانی آموزشی، پرورشی و اداری و برنامههای آشکار و پنهان آموزش و پرورشی، باید در پی آن باشد که دانشآموزان بیاموزند چه چیزی و کجا ارزش اخلاقی است؟ چه چیزی درست، خوب یا وظیفه است؟ خوب چیست؟ درست چیست؟ و.
برای دستیابی به هدفهای بالا لازم است مدرسه بایدها و نبایدهایی را در پیوند با رویکردهای آموزش و پرورش اخلاقی پی گیرد. در ادامه به برخی از این رویکردها و بایدها و نبایدها اشاره ای گذرا خواهیم داشت.
1ـ بخشی از آنچه به دانشآموزان، آموزش داده میشود باید فضایل اخلاقی و مناسبات انساندوستانه در نهادهای مدنی و کنشهای گروهی و رعایت هنجارهای اخلاقی در بهرهبردن درست از محیطزیست و طبیعت باشد.
2ـ دانشآموزان، پدرها و مادرهای آنها باید در رویکردهای آموزش و پرورش اخلاقی مدرسه مشارکت داشته باشند.
3ـ رویکردهای آموزشی و پرورشی اخلاق باید گوناگون باشد. مدرسه باید از شیوههای گوناگون پرورش اخلاقی مانند برنامههای نمایشی، رسانههای چند کاره و ابزارهای چند رسانهای،ٰ گفتوگو و. بهره گیرد.
4ـ رویکردهای آموزش و پرورش اخلاقی نباید صرفاً مستقیم باشد،.بلکه باید از رویکردهای غیرمستقیم نیز بهره ببرد.
5ـ افزون بر رویکردهای رفتاری اخلاق باید بر جنبههای ذهنی اخلاق و ارزشها تأکید شود.
6ـ مدرسه باید دانشآموزان را توانمند سازد که استدلال و تحلیل اخلاقی داشته باشند.
آذین کلام وادب (پرسش مهر )18 مدرسه ,رویکردهای ,اخلاقی ,آموزش ,پرورش ,رویکردهای آموزش ,پرورش اخلاقی ,داشته باشند منبع
درباره این سایت